قسمة ونصيب - سهرة مع احمد منيب 2001

قسمة ونصيب - سهرة مع احمد منيب 2001

انتاج: شركة منيب ساوند
الأغاني:  
الحان: احمد منيب

طلب القهوة

كلمات: مجدى نجيب

ام الراحات

كلمات: زكى زهران

قسمة ونصيب

كلمات: طارق عبد السلام

نص طريق

كلمات: عبد الرحمن ابو سنة

مال المقادير

كلمات: عبد الرحيم منصور

يا غربتى

كلمات: جمال بخيت

اسكندرية

كلمات: احمد فؤاد نجم

بلاجا

كلمات: احمد منيب
 
 كلمات الأغاني:

طلب القهوة

طلب القهوة و ماشربهاش
جبنا القهوة و هوّا ماجاش
حط تمنها على التربيزة
قرشين فكة ونص بريزة
و اللى طلبها ليه ما شربها؟
جبنا القهوة و هوّ ماجاش
كان قاعد ساكت ومكشّر
كان قاعد سارح بيفكر
طلب القهوة من غير سكّر
قلت عينيّا .. بعد شويّة
جبت القهوة و قاللى بلاش
قلت ضرورى وراه مواعيد
ولا يجوز مشواره بعيد
طلب القهوة و ماشربهاش
جبنا القهوة و هوّ ماجاش

ام الراحات

يا ام الراحات والضل والنخل العراض
يا ام النسايم سكتك زى البساط
يا ام الجريد عالى فيكى التراب غالى
يا مكبرة هلالى يا ام الرحات
راسم سنابلك فى عودى نغم وطارح معلى
والقى فى آدانك وجودى وانا بسبح وأصلى
فارد ايدين وعونى لو كل ضامن بضلى
صبحك مخضر ونادى ع السكة جى ينادينى
قلبك مرحرح وبادى وبخير طيابتك مالينى
انتى الحقيقة وسنادى فى الشدة حضنك حاوينى
دخلك مداخلك داخلنى طريق وشارع وحارة
دخلك مداخلك داخلنى يا سمرة يا ام السمارة
ياروح تساعد وننى وايدين بتغزل ستارة

قسمة ونصيب

كل شىء قسمة ونصيب
مهما تجرى يابن ادم
او تلف دروب العالم
غير نصيبك ما تلاقيش
لية الخطاوى بيك تعاند
يوم بتقسى ويوم تهاون
والامانى تلف بينا
تضحك الدنيا بعنينا
نرسم الاحلام لبكرة
واللى فات راح يبقى ذكرى
يابن ادم مهما تجرى
غير نصيبك مش حتلقى
وسط دمعة شوق وحيرة
يابن ادم اوعى تياس
دة النصيب وملكش حيلة
بس هى الدنيا طالبة
حبة جد وحبة همة
كل شىء قسمة ونصيب

نص طريق

ولا عادش الصبر صديق ولا قمر الليل بيضيئ
وخادتنا الدنيا فى توهة وسابتنا فى نص طريق
فى الرحلة قسمنا الجرح وفرحنا قسمنا الفرح
كانت ليالينا محبة والهوى فى قلوبنا برئ
اه يا قلبى من الايام سرقتنا كما الاحلام
فى البحر العالى خادتنا فى البحر يا قلبى غريق

مال المقادير

مال المقادير معايا مال الهوا ويايا
مشاوير ملهاش نهاية
إيه يا دنيا الحكاية
عديت على حيكم وانا غريب عنكم
طلبت ندعة مي، سقتوني من حبكم
انا اللي طول عمري جوايا جرح صعيب
دايما بقول طيب أصل الخطاوي نصيب
عديت ولا فى بالي إيه تاني يجرالي
ماشي وانا في حالي مديتوا لي يدكم
مشواري يا مشوار صادق ولا غدار
قولي وطمني يمكن يكون لليل نهار
عديت وانا مخبي عذابي في قلبي
وحدي وانا في دربي فتحتوا لي قلبكم

يا غربتى

يا غربتي في ليلي الساهر
انا شوقي للفجر الباهر
وغنوتي ليكي وليا
وحنيني للقلب الطاهر
يا غربتي في ليلي الساهر
انا الخريف وانتي ربيعي
وانا المنى لما تشبي
وانا الهدى لما تضيعي
وانا الهوى لما تحبي
لبي ندايا ولا تخبي
ازرعلك العمر جواهر
يا غربتي في ليلي الساهر
انتي الجمال الرباني
زهرة على احلى غصوني
رحيلي انتي واوطاني
قلبي وعقلي وجنوني
كوني طريقي ولا تخوني
يضمنا بكره الزاهر
يا غربتي في ليلي الساهر

اسكندرية

يا اسكندرية بحرك عجايب
يا ريت ينوبني من الحب نايب
تحدفني موجة على صدر موجة
والبحر هوجة والصيد ما طايب
اغسل هدومي.. وانشر همومي
علي شمس طالعة وانا فيها دايب
كأني فلاح من جيش عرابي
مات ع الطوابي وراح في بحرك
كأني نسمة فوق الروابي
م البحر جاية تغرق في سحرك
كأني كلمة من عقل بيرم
كأني غنوة من قلب سيد
كأني جوه المظاهرة طالب
هتف باسمك وراح معيد
يا اسكندرية يا مصراوية
على سن باسم
على ضحكة هلة
البحر شباك ومشربية
وانتي الاميرة ع الدنيا طلة
وفيكي خمري يا اسكندرية
سلمت أمري يا اسكندرية
مقدرش اشوفه
وما اغنيلوش
يا اسكندرية عاشق وبدي
ارتاح في حضنك الود ودي
يكون كلامي عربون غرامي
وبالمحبة ناخد وندي
يا اسكندرية فيكي الغلابة
ع الرزق يسعوا ولا يناموش
نزل شبكهم في بحر طامي
طلع شبكهم على فشوش
وفيكي بين البشر ديابة
وفيكي فوق البشر وحوش
وفيكي ناس مغرمين صبابة
لو خان زمانهم ما بيخنوش
وفيكي خمري يا اسكندرية
سلمت امري يا اسكندرية
مقدرش اشوفة وما اغنيلوش


Previous Post Next Post