ابدا من جديد - المصريين 1981

ابدا من جديد - المصريين 1981

انتاج: شركة عالم الفن
الأغاني:  
تلحين وتوزيع:  هانى شنودة

ابدا من جديد

كلمات: هانى زكى

انا واللى بحبه يا نينة

كلمات: صلاح جاهين 

الصبحية

كلمات: عمر بطيشة

عرفتينى

كلمات: عصام عبد الله

لما كان البحر ازرق

كلمات: هانى زكى

هزنى

كلمات: هانى زكى

احزان

كلمات: عمر بطيشة

خلوا الالات

كلمات: عمر بطيشة

لما ابتدينا نغنى

كلمات: هانى زكى

 
 كلمات الأغاني:

ابدا من جديد

مهما كان حلمك بعيد
مهما كان صعب عنيد
حتى في نهاية الطريق
إبدأ من جديد
في حاجات كتير بين إيديك
الكون أسرار عايشة فيك
والشمس الصبح بتناديك
بتقولك إبدأ من جديد
بحار وحيد واقف على السفينة
بيدندن غنوة ليها ذكريات
ودع سما وأسوار المدينة
وراح يدور عن حياة تانية هناك
سايب وراه قصة في كل مينا
عمره ما فكر يلتفت وراه
ياما الرياح لعبت بالسفينة
وفي كل مرة الشمس تطلع من جديد
مهما كان حلمك بعيد
مهما كان صعب عنيد
حتى في نهاية الطريق
إبدأ من جديد
في حاجات كتير بين إيديك
الكون أسرار عايشة فيك
والشمس الصبح بتناديك
بتقولك إبدأ من جديد
مهما كان حلمك بعيد
مهما كان صعب عنيد
حتى في نهاية الطريق
إبدأ من جديد
في حاجات كتير بين إيديك
الكون أسرار عايشة فيك
والشمس الصبح بتناديك
بتقولك إبدأ من جديد
إنسان بسيط، إنسان زيي وزيك
راهن في يوم بكل اللي معاه
على إن الشمس في معادها هترجع
وهو دا سر سعادته في الحياة
إبدأ جديد، دا في زهور بتكبر
وما دام في شمس وقمر وليل
وفي الطريق هتلاقي نفسك
وحضن دافي تتسند راسك عليه
مهما كان حلمك بعيد
مهما كان صعب عنيد
حتى في نهاية الطريق
إبدأ من جديد
في حاجات كتير بين إيديك
الكون أسرار عايشة فيك
والشمس الصبح بتناديك
بتقولك إبدأ من جديد
مهما كان حلمك بعيد
مهما كان صعب عنيد
حتى في نهاية الطريق
إبدأ من جديد
في حاجات كتير بين إيديك
الكون أسرار عايشة فيك
والشمس الصبح بتناديك
بتقولك إبدأ من جديد

لما كان البحر ازرق

لما كان البحر أزرق
والنجوم لسه في مكانها
وطيور بتحلم فوق الشجر كل يوم
لما كان ممكن أصدق
إن السعادة كلمة واحدة
ما كنتش أقدر أقرا ما بين السطور
كنت عايشة ما بين إيديك
كنت سراب تحت سماك
وكان هناك البحر أزرق
لكن في يوم كان لازم أبدأ
أعيش حياتي وأخلق لذاتي كيان
إديتها سنين حياتي
إديتها كل حاجة
علمتها تجاربي
الحب السعادة
الصبح سافرت وسابت لي ورقة
هختار طريقي
الشمس طلعت وهي بعدت
وأنا وحيد
كنت عايشة ما بين إيديك
كنت سراب تحت سماك
وكان هناك البحر أزرق
لكن في يوم كان لازم أبدأ
أعيش حياتي وأخلق لذاتي كيان
تاهت ملامحي بين ملامحك
حتى أفكارى وخيالي
حتى أحلامي وإرادتي
كنت نور وكنت ضلك
وإكتشفت من تجاربك اللي يوم علمتهالي
إني لازم أكون أنا علشان أحبك إنت وألمس بنفسي
إن لون البحر أزرق
إن النجوم لسه فى مكانها
وطيور بتحلم فوق الشجر كل يوم
لإن كان إزاي أصدق
إن السعادة كلمة واحدة
لكن هدور وأقرا ما بين السطور
كنت عايشة ما بين إيديك
كنت سراب تحت سماك
وكان هناك البحر أزرق
لكن في يوم كان لازم أبدأ
أعيش حياتي وأخلق لذاتي كيان
إديتها سنين حياتي
إديتها كل حاجة
علمتها تجاربي
الحب السعادة
الصبح سافرت وسابت لي ورقة
هختار طريقي
الشمس طلعت وهي بعدت
وأنا وحيد
Previous Post Next Post